Lahti on muutakin kuin hyppyrimäet

Kävin tutustumassa muutamiin Lahden alueen matkailukohteisiin osallistuessani Lahden Matkailun järjestämälle pretourille maaliskuussa.

Messilän kartano

Bussimme lähti Sibeliustalon P-paikalta. Ensimmäinen kohteemme oli Messilän kartano. Melkoinen vilske kävi Messilän rinteissä. Rinteisiin me emme menneet, vaan tutustuimme alueeseen hotellirakennuksen ala-aulassa olevan pienoismallin avulla. Olin hämmästynyt kuinka paljon erilaisia rakennuksia alueella on. Tallella on edelleen vanhoja maatilarakennuksia, onhan paikka aikanaan ollut maatila, joka rupesi harjoittamaan matkailutoimintaa.

Kuultuamme kohteen historiasta, suuntasimme kohti kartanorakennusta, jossa toimii ravintola- ja kokoustiloja. Katselimme ensin videon, jossa Messilän kartanon toimintaa esiteltiin. Tämän jälkeen oli vuorossa lounas. Messilän kartanon lounas tarjoillaan pöytiin. Mikä nautinto istua ja saada ruoka palveltuna pöytään. Viihtyisät tilat. Messilän kartano sopii hyvin ryhmienkin ruokailupaikaksi. Ryhmille, jotka arvostavat palvelua, sopii tämä kohde.

Hiihtomuseossa kerrotaan muutakin kuin hiihdon historiaa

Kun vatsa oli täynnä, oli aika jatkaa matkaa…. Bussimme suuntasi takaisin kaupunkiin. Kohteemme oli hiihtokeskuksen alue. Enpä ollut aikaisemmin noin lähellä hyppytorneja ollutkaan. Aika huimapäitä nuo mäkihyppääjäät, kun tornista alas lentävät. Me menimme tutustumaan Hiihtomuseoon. Asiantunteva opas esitteli kohteen ja kertoi mukavasti hiihdon historiaa ja kuulimme, että vanhimmat säilyneet sukset ovat tuhansia vuosia vanhoja…. Vanha kapine, mutta suksen muoto on kehittynyt vuosien saatossa.

Hiihtomuseossa kerrotaan Salpausselän kisoista ja kuinka kaikki aikanaan alkoi. Kerrotaan myös Lahdessa järjesteyistä hiihdon MM-kisoista. Esillä on hiihtoasuja, mainoksia, valokuvia, kisamaskotteja ja niin paljon muuta. Kerrotaan myös kisoissa menestyneistä urheilijoista. Niin ja on sen aikaisia kuvia. Voi onpa aika mennyt, niin nuorilta näyttivät Nykäsen Matti ja kaikki muutkin menneiden vuoskymmenten sankarit.

Hiihtomuseossa pääsee itsekin osallistumaan

Hiihtomuseo on siitä mukava museo, että siellä pääsee itsekin kokeilemaan, joten on syytä varata tarpeeksi aikaa museovierailuun. Valitettavasti hyppysimulaattori oli epäkunnossa, mutta me pääsimme kokelemaan ampumahiihtoa… no siis ampumista ilman hiihtoa….mutta ase oli samanlainen kuin ampumahiihtäjillä. Ase oli aika painava ja kyllähän se totuttelua vaati tuo tähtääminenkin, mutta ei se niin huonosti mennyt, nimittäin ammuin pronssimitalin. Museossa oli oikein palkintokorokekin ja niinpä me kiipesimme korokkeelle ja saimme mitallit kaulaan.

Erikoisnäyttelyssä talviuheilulliset postimerkit

Hiihtomuseon yläkerrassa on erikoisnäyttelyitä ja meidän vierailessamme museossa, siellä oli näyttely talviurheiluaiheisista postimerkeistä eri puolita maailmaa. Hauska katsoa Mongoliassa Marja-Liisa Hämäläisestä painettua postimerkkiä. Eipä heillä ole ollut valokuvaa, josta mallia olisivat ottaneet, sillä kuvassa paineli sauvat suihkien joku tummatukkainen melkoisen roteva hiihtäjä…. Matti Nykänenkin esiintyy monen hyvin eksoottisenkin maan postimerkissä.

Kodikas Kahvila Kariranta Lahden satamassa

Hiihtomuseosta suuntasimme takaisin Lahden satamaan. Ohjelmassa oli iltapäiväkahvit Kahvila Karirannassa. Kahvila sijaitsee aivan Vesijärven rannalla. Kesäisin kahvilan terassilta voi ihailla järvimaisemaa. Nyt sai katsella kaunista talvista järvenselkää. Kahvilassa on tarjolla herkullisia leivonnaisia montaa eri sorttia. Meille oli varattu korvapuustit… ja puusteilla oli kokoa… ei niin isoja kuin muistan Tapiolassa tai Korkeavuorenkadulla Helsingissä olevassa kahvilassa olleen tarjolla, mutta kyllä nämäkin ihan reilun kokoisia olivat. Kahvilassa on useampi pieni huone, joten isoille ryhmille kohde on hiukan haastava, mutta, jos ryhmän sirottelu useampaan tilaan ei haittaa, niin voin kyllä suositella.

Ja sitten Sibeliustaloon….

Kahvilasta kävelimme kauniissa kevätauringossa tutustumaan Sibeliustaloon – Lahden ylpeyteen. Sibeliustalo rakennettiin osittain vanhaan tehdaskiinteistöön ja vanhat tehtaan seinät ovat edelleen nähtävissä, kun seistään Sibeliustalon ala-aulassa.

Kiersimme konserttisalissa ja näimme miten akustiikkaa voi säädellä avaamalla salin ”ikkunoita”. Sibeliustalo on vilkkaassa käytössä. Siellä järjestetään konserttien lisäksi myös paljon muita tilaisuuksia. Päättymässä oli juuri Suoma-tuotetori – ryhmämatkojen vetäjille suunnattu matkailutapahtuma. Itse kävin Sibeliustalossa helmikuussa, kun siellä järjestettiin Historiapäivät.

Tiesittekö, että Sibeliustalossa on saunaosasto, jota voi vuokrata? Menimme hissillä yläkerroksiin ja katsastimme myös nämä tilat. Kyllä siellä kelpaa saunoa.

Sibeliustalo oli retkemme viimeinen kohde. Nyt oli aika jatkaa Vierumäelle, jossa oli matkailualan ammattilaisille suunnattu Suomi360 – tapahtuma.

Kiva kohde tämä Lahtikin….. Paljon mielenkiintoista, joten ryhmille saadaan suunniteltua mielenkiintoisia ohjelmia. Ottakaa yhteys ja suunnitellaan teidän ryhmälle parhaiten sopiva päivä Lahdessa!