Naantali toivotti tervetulleeksi

puisto-6841

Järjestin yhteistyökumppaneideni kanssa tutustumismatkan Naantaliin asiakkailleni syyskuun alussa. Kutsu lähti aivan uusille asiakkaille ja myös jo Kartanomatkojen palveluita käyttäneille. Sellaisille ryhmille, jotka eivät olleet vielä Naantalissa käyneet. Kiva porukka saatiin kasaan. Bussi täyttyi iloisesta puheensorinasta jo heti Helsingistä lähtiessämme.

Kultaranta-6856

Pieni jaloittelutauko oli paikallaan puolen matkan krouvissa, sillä Naantaliin on matkaa kuitenkin reilu 2 t. Kaupunkiin saavuttiin hiukan sadetta ripottelevassa säässä. Siirryimme kahvipaikkaamme iki-ihastuttavaan Villa Randalaan, josta olen jo aikaisemmin kirjoittanut tänne blogiini. http://omamaamansikka.fi/naantalia-monelta-kantilta/

Villa Randala ja Sukkamatamit

meno Villa Randalaan-6794

Nautimme kakkuviipaleet maukkaan kahvin ja haudutetun teen kera. Kuulimme samalla Sukkamatamien tarinoita. Paikalle oli saapunut kaksi Sukkamatamia. https://www.facebook.com/sukkamatamit  Villa Randalassa sukkamatamit-6804

Sukkamatamit on kutovien (näin sanotaan Naantalissa… puikoilla kudotaan) naisten ryhmä, joka jatkaa Naantalin historiaan liittyvää sukkaperinnettä. Kautta historian Naantalissa on kudottu sukkia ja niitä on viety maailman turuille rahtilaivoilla. Naantalissa ovat kutoneet niin naiset, miehet kuin lapsetkin. Nuoret ja vanhat. Näimme hienosti kudottuja sukkia. Sukkahistorian lisäksi kuulimme tietysti myös Villa Randalan tarinan.

villasukat-6812

Naantalissakin on sievä vanha kaupunki kävelykierros vanhassa kaupungissa-6829

Villa Randalan pihalla tapasimme oppaamme, joka osoittautui erinomaiseksi tarinoitsijaksi. Enää ei sadekaan tihuttanut, joten pääsimme siirtymään jalkaisin Naantalin vanhan kaupungin kautta takaisin bussille. Tiesitkö sinä, että Naantalissakin on sievä vanha kaupunki? kävelykierros vanhassa kaupungissa-6830Moni ryhmästämme ei sitä tiennyt. Tähän aikaan vuodesta kadut ja kujat olivat hiljaisia. Meillä oli tilaa kulkea ja kuunnella oppaan juttuja. Oppaan puheiden perusteella päätin, että seuraavalla kerralla Naantalissa käydessäni, pistäydyn myös Naantalin museossa. Sen verran mielenkiintoiselta se kohde vaikutti.

Presidentillinen Kultaranta

Kultaranta-6855

Seuraava kohteemme oli presidentin kesäasunto Kultaranta. Kyllä oli Kultaranta upea ja vielä kun suihkulähteetkin laitettiin päälle ryhmämme vierailun ajaksi, niin ei voinut kuin ihastella. Ruusut loistivat täydessä kukassa ja moni muukin. Kultaranta-6871

Kultaranta on ehdottomasti parhaimmillaan loppukesästä ja alkusyksystä. Kultarannan puistossa on ollut jo monena kesänä taidenäyttely. Tämän tavan aloitti Tarja Halonen vuonna 2010. Vuodesta 2011 näyttely on järjestetty yhteistyössä Alfred Kordelin säätiön kanssa. Tänä kesänä siellä on ollut kuvanveistäjä Veikko Myllerin veistoksia. Presidenttiparille esitellään potentiaaliset taiteilijat, joista he valitsevat taiteilijan, jonka työt sitten pääsevät esille puutarhaan.

Kultaranta-6879

Veistokset olivat hyvin valittuja ja upeita. Ei liian massiivisia, vaan juuri Kultarantaan sopivia. Hauskojakin. Kultarannassa saimme nauttia myös auringon pilkahduksista. Se kuuluisa Naantalin aurinko tuli esille.

Herrankukkaro – kalastajakyläkö….

Herrankukkaro-6882

Kun Kultaranta oli katsottu, niin oli aika siirtyä ruokapöydän ääreen. Ajoimme Rymättylään ja siellä kohteena oli Herrankukkaro. Jaa mitäpä tästä paikasta olisi sanomista… Vanha kalastajatila, joka on kasvanut ja kasvanut. Pää pyörällä kiersimme kohteessa Pentti-Oskari Kankaan esitellessä ryhmällemme Herrankukkaroa sen jälkeen, kun olimme nauttineet herkullisesta ruuasta.

Herrankukkaro-6883

Heti saavuttuamme siirryimme yhteen alueen rakennuksista – isoon kotaan. Meille oli katettu runsas noutopöytä, josta löytyi sillejä, silakoita, lohta, liharuokia jne. Kukaan ei varmasti jäänyt nälkäiseksi.

Herrankukkaro-6897

Kovasti näytti siellä olevan ihmisiä, niin täynnä parkkipaikka oli. Minua hiukan häiritsi autojen pysäköinti aivan alueen viereen, ainakin tässä meidän ryhmän vierailun kohdalla. Kota, jossa söimme, sijaitsi parkkialueella. Bussilla oli hiukan tiukkaa, sillä autoja oli sen verran paljon ja alue melko ahdas. Ei sinne mahdu kuin yksi bussi kerrallaan. Hiukan piti sitten kiirehtiä poislähtöä, kun toinen bussi oli tulossa alueelle. Meidän piti päästä pois alta.

Herrankukkaro-6903Herrankukkaro-6898

Varsinaiselle Herrankukkaron alueelle mentiinkin sitten portista sisään. Jakauduimme kahteen ryhmään, jotta liikkuminen olisi sujuvampaa. Toinen ryhmä sai oppaaksi Pentti-Oskarin ja toinen henkilökuntaan kuuluvan mieshenkilön.

No siellä oli nähtävillä mummon mökkiä, savusaunaa, kylpytynnyreitä, kaksikerroksinen wc-rakennuskin löytyi ja majoitustilaa puuhun rakennetusta majasta. Herrankukkaro palvelee vain ryhmiä, joten sinne ei kannata yrittää omatoimisesti ei edes omalla veneellä. Kohdehan sijaitsee meren äärellä ja sinne pääsee rantautumaan veneelläkin. Kokouspaikkana varsin inspiroiva ympäristö ja Pentti-Oskarin esittely upposi ryhmään hyvin.

Herrankukkaro-6914

Kiitokset

Näin matkamme oli tullut päätökseen. Nokka kohti Naantalia, johon jätimme Naantalin Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Tarja Rantasen. Kiitos Tarja ja kaikki muut isäntämme ja emäntämme. Meidän matka jatkui kohti Helsinkiä.

Paluumatkallakin pidimme lyhyen pysähdyksen. Helsinkiin saavuimme monta kokemusta rikkaampana. Osallistujat kiittelivät matkaa ja varsin onnistunut se oli minunkin mielestä. Olen saanut vastaanottaa kiitoksia vielä matkan jälkeenkin. Lämmittää mieltä.